PLAY-PARK Blog Picture

Jak zdobyć certyfikat na plac zabaw?

Bezpieczeństwo przebywania dzieci na placu zabaw jest najważniejsze. W końcu place zabaw są budowane dla nich. Konstrukcja oraz wszystkie urządzenia, które znajdują się na placu powinny posiadać odpowiednie certyfikaty i dokumenty potwierdzające ich bezpieczeństwo. Ważny jest nadzór nad zabawą dzieci, jednak wszelkie konstrukcje i całe wyposażenie placu zabaw powinno być zgodne z odpowiednimi normami. 

Etap procesu certyfikacji 

Pierwszą rzeczą, która należy zrobić, jeśli planuje się postawienie placu zabaw jest złożenie wniosku i zawarcie umowy. Następnie odbywa się ocena dokumentacji oraz kontrola WTO. Kontrola WTO - warunków techniczno - organizacyjnych odbywa się w zakładzie produkcyjnym, bada wytrzymałość, zgodność konstrukcji z normą, normy wychylenia siedziska w bujakach oraz wyznaczenie strefy wolnej od miejsc zagrażających zakleszczeniem czy zgnieceniem. Później odbywa się ocena końcowa i zostaje wydana decyzja o wydaniu certyfikatu. W kolejnych latach odbywają się coroczne kontrole w nadzorze, zależą one od programu certyfikacji. Żeby otrzymać certyfikat, trzeba posiadać odpowiednie warunki do zapewnienia stabilnej produkcji i jakości wyrobów. Podlega to ocenie w trakcie kontroli WTO. Do dokumentów należy załączyć rysunki techniczne, karty produktu, instrukcje eksploatacji, wzór tabliczki znamionowej. 

Wszelkie certyfikacje wyposażenia placów zabaw i konstrukcji drewnianych odbywają się w jednostkach certyfikujących, które posiadają uprawnienia do tego rodzaju usług. Producent powinien zgłosić się do takiej jednostki ze swoją ofertą dotyczącą urządzeń, również drewnianych. Kolejne etapy całego procesu certyfikacji zależą od przedstawionej dokumentacji i oceny wyrobów. 

Czym jest certyfikat? 

Certyfikat na plac zabaw jest to dokument, który potwierdza bezpieczeństwo wyrobów - urządzeń spełniających wymagania norm. Dzięki temu mogą być one stawiane w miejscach publicznych. Odpowiednio przeprowadzona certyfikacja jest bardzo istotnym procesem, który trzeba zlecić specjalnej, wykwalifikowanej, akredytowanej jednostce certyfikującej. 

Instytucje zajmujące się wydawaniem certyfikatów na place zabaw zapewniają kompleksowy proces certyfikacji na zgodność z normami z serii PN-EN 1176. Ma to na celu wnikliwą ocenę pod kątem zgodności z najbardziej aktualnymi obowiązującymi normami. Wydany certyfikat pozwoli sprostać oczekiwaniom klientów, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka, które może się wiązać z wprowadzeniem na rynek wadliwego produktu. 

Place zabaw, które znajdują się przy szkołach i przedszkolach publicznych, powinny mieć odpowiednie atesty i certyfikaty. Nie wystarczą jedynie deklaracje zgodności. Wynika to z obowiązku posiadania certyfikatów i atestów dla sprzętów i urządzeń montowanych na terenie szkoły, w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oraz nauczycielom przebywającym na terenie szkoły. Posiadanie wszystkich odpowiednich dokumentów gwarantuje, że urządzenia, konstrukcje i sprzęt zapewniają minimalne standardy. 

Podstawą prawną, która reguluje żądania tego typu dokumentów, jest rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa oraz higieny w miejscach publicznych i niepublicznych szkołach, a także placówkach. Zgodnie z tym przepisem, wszelkiego rodzaju placówki oświatowe muszą nabyć wyposażenie posiadające wszelkie te  dokumenty i spełniające normy. 

Deklaracja zgodności a certyfikat 

Istnieje ustawa, która reguluje wszystkie zgodności oceny i definiuje pojęcie certyfikatu zgodności oraz deklaracji zgodności. Certyfikat jest dokumentem, który wydany jest przez wyspecjalizowaną, notyfikowaną jednostkę. Potwierdza on, że wyrób i proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi wymaganiami. Deklaracja zgodności oznacza natomiast oświadczenie producenta lub upoważnionego przedstawiciela stwierdzającego na jego wyłączną odpowiedzialność zgodność produktu z zasadniczymi wymaganiami. Oznacza to, że deklaracja i certyfikat są dwoma odmiennymi dokumentami regulującymi różne rzeczy. 

Dyrektor szkoły lub przedszkola powinien dostać od producenta lub dostawcy certyfikat na wszelkie urządzenia i sprzęty montowane na placu zabaw. W zakresie standardów dotyczących placów zabaw obowiązują specjalnie normy. Przede wszystkim, place zabaw powinny być zgodne z normą PN-EN 1176. Dyrektor podczas kontroli powinien udostępnić jednostce - sanepidowi, kserokopie certyfikatów oraz dokumentów z dokładną datą zakupu urządzeń. Jest to określone w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

Wybór urządzeń zabawowych jest jedną z najważniejszych kwestii, które mają wpływ na bezpieczeństwo placu zabaw. Oprócz atrakcyjnego, kolorowego wyglądu urządzeń, a także jego właściwości funkcjonalnych, trzeba wziąć pod uwagę to, czy są one certyfikowane i posiadają wszystkie niezbędne atesty. W wyniku pozytywnych wyników oceny zgodności z wymogami, producent może uzyskać certyfikat zgodności, który poświadcza, że urządzenie wykonane jest zgodnie z prototypem. W obecnych czasach większość producentów wyposażenia placów zabaw posiada tego typu certyfikaty, ale warto na własną rękę sprawdzić wszelkie dokumenty oraz zgodność z normami w celu uniknięcia ewentualnych kar związanych z brakiem niektórych wytycznych. 


ZADZWOŃ
tel.: +48 91 422 33 99